Przyjmowane leki a zaburzenia erekcji

Problem impotencji jest w stanie dotknąć mężczyzny w każdym wieku oraz na każdym etapie życia. Aż ok. 12 procent panów miało kiedyś problem z uzyskaniem wzwodu. Podłoże impotencji może być różnorakie, aczkolwiek najważniejsza jest odpowiednia diagnostyka. Według ekspertów ok. 25 procent wszystkich przypadków zaburzeń wzwodu wywołanych jest przez działanie uboczne przyjmowanych leków.

W jaki sposób leki wpływają na potencję?

Przyjmowane leki mogą doprowadzać do zaburzenia naturalnego mechanizmu wzwodu. Aby erekcja była możliwa, niezbędne jest przede wszystkim niezachwiana stymulacja nerwowa, dobra praca układu przywspółczulnego razem z wydzielanymi przekaźnikami oraz stymulacja receptorów. Ponadto układ ten moduluje funkcjonowanie układu adrenergicznego, przez co możliwe jest uzyskanie erekcji. Wszelkie specyfiki blokujące receptory alfa-adrenergiczne będą więc wspierały naturalny proces erekcji. Leki wpływające na układ serotoninergiczny mogą ułatwiać albo hamować pojawienie się erekcji, wiele zależy od rodzaju docelowego receptora, na który działa konkretny środek. Co ważne, zbyt duże stężenie prolaktyny wywoływane stosowaniem leków hamujących receptory dopaminergiczne, może być przyczyną pojawiających się zaburzeń wzwodu. Czynniki hormonalne odgrywają ważną funkcję w całym procesie erekcji. Testosteron jest natomiast głównym hormonem, od którego zależą męskie funkcje seksualne.

Jakie leki doprowadzają do zaburzenia procesu erekcji?

1. Neuroleptyki

Leki przeciwpsychotyczne mają działanie hamujące układ dopaminergiczny i cholinergiczny, przez co są przyczyną impotencji. Takie właśnie działanie zauważono w trakcie przyjmowania środków, mających w składzie fenotiazyny, pochodne tioksantenu oraz butyrofenonu. Jeśli chodzi o atypowe neuropeptyki, to sporadycznie prowadzą do zaburzeń wzwodu. W przypadku kiedy podczas terapii lekami przeciwpsychotycznymi pojawiły się problemy z potencją, to wówczas trzeba zacząć przyjmować inne środki, które nie wywołują takich efektów ubocznych. Istnieje także możliwość stosowania specyfików, które ograniczają pojawiania się tychże działań niepożądanych.

2. Leki przeciwdepresyjne

Zaburzenia erekcji u osób z depresją wynikają z choroby, ale i także z zażywania pewnych leków. Stosowane środki mogą działać hamująco na funkcje seksualne w ośrodkowym układzie nerwowy, oddziaływać na struktury mózgu odpowiadające za przeżywanie reakcji seksualnych, na narządy intymne i gospodarkę hormonalną. Zaburzenia wzwodu występują często podczas zażywania środków z grupy SSRI, trójpierścieniowych leków przeciwdepresyjnych. Warto w tym wypadku zmniejszyć stosowaną dawkę, zastosować terapię przerywaną czy też przyjmować specyfiki zmniejszające nasilenie zaburzeń wzwodu.

3. Leki przeciwpadaczkowe

Najczęściej problemy z potencją zauważane są podczas stosowania takich leków jak: fenobarbitall, gabapentynę, karbamazepinę, fenytoiną, prymidon czy klonazepam.4. Leki w leczeniu chorób układu sercowo-naczyniowegoMężczyźni z nadciśnieniem tętniczym często zmagają się z zaburzeniami wzwodu, w trakcie stosowania leków hipotensyjnych i leków moczopędnych. Jeśli chodzi o preparaty hipotensyjne na erekcję, negatywnie wpływają zwłaszcza beta-blokery, czyli głównie propranolol. Problemy ze wzwodem dotykają także osób zażywających środki antyarytmiczne, przy zaburzeniach rytmu serca.

5. Leki stosowane w urologii

Problemy z potencją zauważane są także u osób leczonych z powodu nietrzymania moczu, stosujących leczniczo oksybityninę oraz tolterodynę. Oprócz tego, leczenia farmakologiczne przerostu gruczołu krokowego również prowadzi do pojawienia się zaburzeń wzwodu. Osoby zażywające finasteryd, często borykają się ze słabą potencją. Zaburzenia wzwodu występują ponadto w trakcie leczenia hormonalnego raka gruczołu krokowego.

6. Leki przyjmowane w gastroenterologii

Proces leczenia przewlekłych biegunek pojawiających się w schorzeniach zapalnych jelit przy użyciu medykamentów zawierających difenoksylat, bardzo często jest powodem powstania męskich dysfunkcji seksualnych. Warto wówczas rozważyć zmianę leku na inny, który nie daje takich działań niepożądanych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *